edouard plongeon |
ТОВА Е МЯСТОТО, КЪДЕТО…
Това е мястото, където обличам
панталон, това е домът, където
ризата си свалям на висок глас,
където имам една постеля, една душа
и една карта на моята Испания.
Току що говорих
за мене с мене си, сложих
върху една малка книга голям хляб
и после с тананикане поисках
да преместя дясната страна на живота
наляво;
по-късно изпрах всичко - стомаха,
мъжествената страна, достолепната;
обърнах се да видя какво се е измърсило,
сгълчах приближеното до мене
и подредих къщата, която
кимаше ли с глава, плачеше ли - не знам.
панталон, това е домът, където
ризата си свалям на висок глас,
където имам една постеля, една душа
и една карта на моята Испания.
Току що говорих
за мене с мене си, сложих
върху една малка книга голям хляб
и после с тананикане поисках
да преместя дясната страна на живота
наляво;
по-късно изпрах всичко - стомаха,
мъжествената страна, достолепната;
обърнах се да видя какво се е измърсило,
сгълчах приближеното до мене
и подредих къщата, която
кимаше ли с глава, плачеше ли - не знам.
Моят дом, за нещастие, е дом
с пръстен под; за късмет, там живее
моята надписана любима лъжичка,
моят любим скелет с вече изтрити букви,
бръсначът, постоянната цигара.
Наистина, щом се замисля
какво е това животът,
не мога да не кажа на Жоржета
с цел да хапна нещо вкусно -
да изляза вечерта,
да купя добър вестник,
да запазя един ден за когато свършат дните,
също и една нощ за когато свършат нощите;
(така казват в Перу - извинявам се);
по същия начин страдам с голямо безпокойство
да не извикам или заплача, защото очите
притежават независимо едни от други своя бедност,
искам да кажа - свои свойства, нещо,
което се изплъзва от душата
и в душата пада.
с пръстен под; за късмет, там живее
моята надписана любима лъжичка,
моят любим скелет с вече изтрити букви,
бръсначът, постоянната цигара.
Наистина, щом се замисля
какво е това животът,
не мога да не кажа на Жоржета
с цел да хапна нещо вкусно -
да изляза вечерта,
да купя добър вестник,
да запазя един ден за когато свършат дните,
също и една нощ за когато свършат нощите;
(така казват в Перу - извинявам се);
по същия начин страдам с голямо безпокойство
да не извикам или заплача, защото очите
притежават независимо едни от други своя бедност,
искам да кажа - свои свойства, нещо,
което се изплъзва от душата
и в душата пада.
Тъй преминаха
петнайсет години; петнайсет после и преди - петнайсет,
и човек се чувствува глупак.
Естествено, заради другите. Какво да правиш?
Нищо да не правиш е по-лошо,
освен да живееш, освен да постигаш
единственост между милиони хлябове,
милиони вина, милиони уста,
между слънцето и светкавицата му лунна,
и между литургията, хляба, виното и моята душа.
петнайсет години; петнайсет после и преди - петнайсет,
и човек се чувствува глупак.
Естествено, заради другите. Какво да правиш?
Нищо да не правиш е по-лошо,
освен да живееш, освен да постигаш
единственост между милиони хлябове,
милиони вина, милиони уста,
между слънцето и светкавицата му лунна,
и между литургията, хляба, виното и моята душа.
Днес е неделя и заради нея
идва ми мисъл в главата,
плач в гърлото
като голям оток.
Днес е неделя и това
има много значения; иначе
ще бъде, може би, понеделник,
и в сърцето ми ще дойде мисълта,
в мозъка ми - плача,
и на гърлото ми едно ужасно желание да удуша
това, което чувствувам сега
като човек - какъвто съм,
каквото съм изстрадал.
идва ми мисъл в главата,
плач в гърлото
като голям оток.
Днес е неделя и това
има много значения; иначе
ще бъде, може би, понеделник,
и в сърцето ми ще дойде мисълта,
в мозъка ми - плача,
и на гърлото ми едно ужасно желание да удуша
това, което чувствувам сега
като човек - какъвто съм,
каквото съм изстрадал.
Ellen von Unwerth |
ЧОВЕК МИНАВА С ХЛЯБ НА РАМО
Човек минава с хляб на рамо.
За двойника си как ще пиша после?
За двойника си как ще пиша после?
Друг сяда, почва да се пощи, да се пощи.
С какъв кураж за психоанализа ще споря?
С какъв кураж за психоанализа ще споря?
В гръдта ми трети е нахлул с тояга.
Какво на лекаря да разправям за Сократ?
Какво на лекаря да разправям за Сократ?
Един сакат повел е за ръчица дете.
Андре Бретон ще го чета ли още?
Андре Бретон ще го чета ли още?
Някой зъзне, кашля, храчи кръв.
И за какво да споменавам Де профундис?
И за какво да споменавам Де профундис?
Някой боклуци рови, търси кости и обелки.
Как може за безкрайното да се пише?
Как може за безкрайното да се пише?
Един зидар от покрива преби се, вече не закусва.
Да обновяваш ли тогава хиперболи и тропи?
Да обновяваш ли тогава хиперболи и тропи?
Бакалинът от всяко теглене краде по десет грама.
Да разсъждаваш ли тогава за четвъртото измерение?
Да разсъждаваш ли тогава за четвъртото измерение?
Банкерът фалшифицира годишния баланс.
С какви очи в театъра да се разплачеш?
С какви очи в театъра да се разплачеш?
Един бездомник спи, нога подгънал под гърба си.
Да превъзнасяш ли тогава Пикасо?
Да превъзнасяш ли тогава Пикасо?
Разплакан мъж на погребение отива.
Как да станеш после член на Академията?
Как да станеш после член на Академията?
Някой в кухнята си смазва карабина.
Как да си мислиш за отвъдното тогава?
Как да си мислиш за отвъдното тогава?
Минава някой, нещо си брои на пръсти.
Как да говориш с не-азът, без да изкрещиш?
Как да говориш с не-азът, без да изкрещиш?
ян хронски |
ХОРА
Войната свърши,
войникът - мъртъв. Един от живите дойде,
прошепна: “Не умирай!”, но трупът,
ах, трупът продължи да умира.
войникът - мъртъв. Един от живите дойде,
прошепна: “Не умирай!”, но трупът,
ах, трупът продължи да умира.
Приближиха други двама, те
му казаха: “Не ни оставяй! Смелост! Оживей!”,
но трупът продължи да умира.
му казаха: “Не ни оставяй! Смелост! Оживей!”,
но трупът продължи да умира.
Притичаха двайсетина, стотина, хиляда, петстотин хиляди,
крещяха: “Толкова обич и толкова немощ пред смъртта!”,
но трупът, ах, продължи да умира.
крещяха: “Толкова обич и толкова немощ пред смъртта!”,
но трупът, ах, продължи да умира.
Милиони същества го обкръжиха
с ропот всенароден: “Братко, остани!”,
но трупът, ах, продължи да умира.
с ропот всенароден: “Братко, остани!”,
но трупът, ах, продължи да умира.
Тогава всички хора на земята
се събраха - и скръбният труп ги позна,
бавно се надигна,
прегърна първия и тръгна да върви.
се събраха - и скръбният труп ги позна,
бавно се надигна,
прегърна първия и тръгна да върви.
АГАПИЯ
Днес никой за нищо не ме попита,
нито привечер ми поискаха нещо.
нито привечер ми поискаха нещо.
Не съзрях нито едно гробищно цвете
в тъй радостното шествие светлинно.
Прости ми, Господи, че малко съм умрял.
в тъй радостното шествие светлинно.
Прости ми, Господи, че малко съм умрял.
Този следобед всички ме подминават,
ни нещо искат, ни за него питат.
ни нещо искат, ни за него питат.
Не знам какво забравят и го оставят лошо
в ръцете ми като имущество чуждо.
в ръцете ми като имущество чуждо.
Излязох на вратата
и ми се ще към всички да се провикна:
“Ако някому нещо липсва - тук остава!”
и ми се ще към всички да се провикна:
“Ако някому нещо липсва - тук остава!”
Защото през всички следобеди на този живот
аз не различавам лица
и нещо чуждо душата ми обзема.
аз не различавам лица
и нещо чуждо душата ми обзема.
Днес не е идвал никой
и колко малко съм умрял този следобед.
и колко малко съм умрял този следобед.
златното руно |
ЧЕРЕН КАМЪК НА БЯЛ КАМЪК
Ще умра в Париж по дъждовитото време
в ден, за който аз имам спомени вече.
Ще умра в Париж - това ми е неизбежно -
и навярно през някой есенен четвъртък.
в ден, за който аз имам спомени вече.
Ще умра в Париж - това ми е неизбежно -
и навярно през някой есенен четвъртък.
Четвъртък, приличен на днешния, когато
бръщолевя поезия и, скован в раменете,
както никога досега съм обърнат
към пътищата ми - само за да се видя.
бръщолевя поезия и, скован в раменете,
както никога досега съм обърнат
към пътищата ми - само за да се видя.
Сесар Вайехо умрял - ще му лепнат
смърт, без той да може да стори нещо;
бяха яки с тоягата те, бяха яки
смърт, без той да може да стори нещо;
бяха яки с тоягата те, бяха яки
и с въжето… Свидетели на всичко това са
четвъртъчните ми дни, раменете сковани,
самотата, пътищата, дъждовете.
превод: Никола Инджов
четвъртъчните ми дни, раменете сковани,
самотата, пътищата, дъждовете.
превод: Никола Инджов
Няма коментари:
Публикуване на коментар